Ticketmasters kontroversielle prissætningsmodel, hvor billetpriserne ændres i takt med udbud og efterspørgsel, undersøges af både EU og den britiske regering
Ifølge Pitchfork er Ticketmasters kontroversielle dynamiske prissætningsmodel genstand for grundig efterforskning, foretaget af europæiske regulatorer efter klager over priserne på Oasis-billetter.
Pitchfork berettede, at både Europa-Kommissionen, som repræsenterer EU, og Storbritanniens Konkurrence- og Markedsmyndighed, CMA, har erklæret, at de undersøger, om de kan forbyde eller begrænse denne praksis efter, at fans har klaget over urimelige priser for Oasis' genforeningskoncerter.
Storbritanniens premierminister, Keir Starmer, kaldte praksissen deprimerende og bemærkede, at en regulerende myndighed var i gang med en hasteundersøgelse. Ligesom skandalen omkring Taylor Swifts The Eras Tour, hvor fans rapporterede om usædvanligt lange ventetider i Ticketmasters online-kø, udfald til selskabets hjemmeside og pludseligt meget høje priser på videresalgssider (blandt andet Ticketmasters egne), før salget overhovedet begyndte.
Selvom dynamisk prissætning i øjeblikket er lovlig, fortalte Lara Wolters, et hollandsk medlem af Europa-Parlamentet, til The Guardian, at hun vil arbejde for nye love, der beskytter europæiske forbrugere.
"De eneste vindere i denne situation er de store billetplatforme på bekostning af fans, der ikke længere har råd til at gå til koncerter," sagde hun og fortsatte:
"Dette er ikke et system, der søger at maksimere glæden ved at fylde stadionet med en kunstners største fans, men et system, der søger at maksimere profit fra musik som ethvert andet produkt. Som musikfan finder jeg dette sjælløst, og jeg vil sætte en stopper for det, så jeg er glad for at se, at den britiske regering undersøger dette, og jeg forventer, at den nye Europa-Kommission vil følge efter, så vi endelig kan indføre nye regler mod urimelig billetprissætning."
Ticketmaster sammenligner den dynamiske prissætningsmodel med, hvordan priserne på hotelværelser og flybilletter fastsættes, og siger, at det er kunstnere og deres management, der bestemmer priserne, rapporterer The Guardian. En talsmand for CMA udtalte: "Forbrugerbeskyttelsesloven kræver, at virksomheder handler retfærdigt og gennemsigtigt over for forbrugere, og virksomheder skal give klar og præcis information om den pris, folk skal betale. Undladelse af dette kan være en overtrædelse af loven." Mange Oasis-billetkøbere klagede over, at priserne steg flere gange over den oprindelige værdi, uden at det blev afsløret før man skulle betale.
Oasis har sidenhen tilføjet to ekstra Wembley Stadium-koncerter til deres kommende turné på grund af den enorme efterspørgsel, hvor de samtidig distancerer sig fra Ticketmasters dynamiske prissætning, der fandt sted under salget af billetterne, lyder det i en pressemeddelelse.
Kilder, der talte med MBW, anslog, at 10-15 procent af de 1,4 millioner billetter, der blev solgt i løbet af weekenden, var dynamisk prissat på Ticketmaster.
Prisen for disse billetter mere end fordobledes fra en oprindelig pris på omkring 150 pund - svarende til 1300 kroner - til en Platinum-pris på omkring 355 pund - svarende til 3200, hvilket resulterede i vrede fans på socialemedier og skabte debat i medierne.
I den omtalte pressemeddelelse adresserede bandet, "at det skal gøres klart, at Oasis overlader beslutninger om billettering og prissætning helt til deres arrangører og management og på intet tidspunkt havde nogen viden om, at dynamisk prissætning ville blive brugt." De tilføjede:
"Selvom tidligere møder mellem arrangører, Ticketmaster og bandets management resulterede i en positiv billetstrategi, der skulle sikre en retfærdig oplevelse for fans, inklusive dynamisk prissætning for at holde de generelle billetpriser nede og reducere videresalg, levede eksekveringen af planen ikke op til forventningerne".
Afslutningsvist fortalte Oasis, at: "Alle involverede parter gjorde deres yderste for at levere den bedst mulige fanoplevelse, men på grund af den enestående efterspørgsel blev dette umuligt at opnå."
Hvis Oasis skulle imødekomme efterspørgslen ville de være nødsaget spille 111 gange på Wembley Stadium, der har kapacitet til 90.000 publikummer - til sammenligning har Parken plads til 50.000.
Ticketmaster oplyser på sin hjemmeside, "at en Platinum-billet giver fans muligheden for at købe de mest eftertragtede billetter til et event, til en markedsdrevet pris." Og at "et antal af billetterne reserveres til formålet – enten af kunstneren eller arrangøren. Platinum-billet sælges via Ticketmaster og er officielle, originale billetter." Formålet med de afmærkede billetter at sælge dem til den reelle markedsværdi.
Oprøret omkring billetsalget har fanget politikernes opmærksomhed, og kulturminister Lisa Nandy bekræftede i weekenden, at praksissen med dynamisk prissætning vil blive inkluderet i en regeringskonsultation om billetbranchen, beretter MBW.
Dynamisk prissætning på Oasis-billetter skaber vrede blandt fans