GAFFA.dk - alt om musik
“De kunne i stedet have sikret en permanent fremtid for cirka 700 britiske græsrodsspillesteder”, siger velgørenhedsorganisation for spillesteder.
Efter rygtet efterhånden har floreret længe, er det nu bekræftet, at streamingtjenesten Spotify har indgået en enorm sponsoraftale på 235 millioner pund med den spanske fodboldklub FC Barcelona. Fodboldfans vil altså fremover kunne se Spotifys logo på klubbens kamp- og træningstrøjer. Og ikke nok med det, så vil klubbens ikoniske stadion omdøbes til Spotify Camp Nou. Det skriver NME.
Music Venue Trust (MVT), en engelsk velgørenhedsorganisation for spillesteder, stiller sig skarpt kritiske over for Spotifys sponsorhandel med FC Barcelona. De påpeger, at de 235 millioner pund kunne have hjulpet hundredvis af trængte spillesteder.
I en pressemeddelelse fra Spotify og FC Barcelona fremgår det, at handlen er en “første af sin slags for klubben, som i dag bringer henholdsvis fodbold- og musikverdenen sammen”. Aftalen skal endvidere sikre “et samarbejde om at skabe muligheder for, at den ikoniske spillertrøje bliver et rum, der hylder kunstnere verden over”.
Velgørenhedsorganisation er ikke tilfreds
MVT stiller sig kritisk i en række tweets om handlen. “For den pengesum, Spotify har brugt på MIDLERTIDIG branding af FC Barcelona, kunne de have sikret en permanent fremtid for cirka 700 græsrodsspillesteder i Storbritannien,” lyder det.
For the amount of money Spotify have agreed to spend on TEMPORARILY branding FC Barcelona they could, instead, have secured a PERMANENT future for circa 700 UK Grassroots Music Venues.
— Music Venue Trust (@musicvenuetrust) March 16, 2022
“En sådan investering kunne have frigivet 40 millioner pund om året til græsrodskunstneres talentudvikling, som i sidste ende er Spotifys, [og pladeselskabernes Universals, Sonys og Warners] ultimative økonomiske kilde.”
Velgørenhedsorganisationen tilføjer, at der kan genereres et fornuftigt finansielt afkast ved at investere pengene på talentudvikling.
“Spotify kunne have taget pengene og investeret dem i musikalsk infrastruktur og fastholdt aktiverne, forbedret økonomien for såvel nye som upcoming artister og derved skabe et mindre afkast på en fornuftigt beskyttet investering, som stemmer totalt overens med selskabets fremmeste interesser,” påpeger MVT.
Not only that, but an investment of money in this way would generate a reasonable financial return, being invested into bricks and mortar and therefore remaining an asset. That's how sensible investment works.
— Music Venue Trust (@musicvenuetrust) March 16, 2022
If you are a Spotify investor, or you work at the company, it’s probably worth asking why this temporary branding opportunity has been selected in preference to a long term structured investment in music with an assessable impact. pic.twitter.com/U1On1OLuJB
— Music Venue Trust (@musicvenuetrust) March 16, 2022
MVT har ikke haft mulighed for at indgå en dialog med Spotifys CEO, Daniel Ek, som de skriver i nedenstående tweet.
We'd like to talk with Daniel Ek so we could tell him the incredible opportunity he is missing. But we can't even get @Spotify to take a meeting about the need to support and secure the grassroots music sector. #OwnOurVenues
— Music Venue Trust (@musicvenuetrust) March 16, 2022
Joan Laporta, præsident for FC Barcelona, udtaler, at klubben er “meget stolt af at annoncere en nyskabende alliance med en verdensberømt organisation som Spotify.”
“Partnerskabet giver os mulighed for at bringe klubben tættere på fansene og få dem til at føle sig som en endnu større del af Barca-familien gennem unikke oplevelser, kombinationen af de to aktiviteter som underholdning og fodbold, og dermed gøre det muligt for os at samles med nye publikummer jorden rundt.”
LÆS OGSÅ: Bowie-producer: Spotify er afskyeligt