Nyhed

Lækkert lingeri kan også være bæredygtigt

GAFFA - alt om musik

Sunniva Uggerby og Stephan Rosenkilde brænder for fair fashion og har vist, at lækkert lingeri, loungewear og badetøj også kan være bæredygtigt og fremstillet af genanvendte og økologiske råvarer. 

Tilbage i 2010 da vi startede Underprotection, forbandt de fleste bæredygtig beklædning med grove naturstoffer, triste farver og dårlig pasform. Det ville vi gerne modbevise, og det var en af flere årsager til at vi startede virksomheden, siger Stephan Rosenkilde. Han ejer og driver Underprotection sammen med ægtefællen Sunniva Uggerby, der fik ideen til at producere bæredygtigt lingeri under sin designuddannelse.

Almost as sustainable as being naked
Parret lægger vægt på, at produkterne skal være både smukke, lækre at bære og give brugeren en oplevelse af velbehag og luksus. Og ikke mindst skal hele værdikæden for produkterne leve op til de ypperste krav for bæredygtighed – fra råvarer over produktion og videre ud til forbrugerne.


- En stor del af vores lingeri bliver lavet af genanvendt nylon og elastan. Blødt, behageligt, luksuriøst og bæredygtigt. Almost as sustainable as being naked, understreger Stephan Rosenkilde med virksomhedens pay off.

Og det er ikke kun materialer og produktionsapparatet, der skal være fair og bæredygtige. Også de ansatte på fabrikkerne i udlandet tænker man på.

- Det er vigtigt for os, at de medarbejdere, der producerer vores varer, også har fair arbejdsvilkår og får en fair løn. Det er til stadighed et tema i vores dialog med produktionsvirksomhederne rundt om i verden. Og deres arbejdsforhold er certificeret af blandt andre GOTS og WRAP fortæller han.


Making beach wear out of beach waste
Der er en direkte bæredygtig forbindelse mellem Underprotections badedragter og plastaffaldet i verdenshavene.

- Alt vores badetøj er lavet af genanvendt polyester fra plastikflasker indsamlet fra netop havmiljøet. Og for at reducere badetøjets klimaaftryk yderligere, bliver det produceret i Kina tæt på råvareleverandøren, siger Stephan Rosenkilde. 

gallery_large


Successen er global
Underprotections produkter er efterspurgt world wide. Kvinder fra 190 lande besøgte sidste år webshoppen, der findes på dansk, svensk og engelsk, og fra virksomhedens adresse på Amager blev der afsendt lækkert lingeri og andre bæredygtige beklædningsprodukter til kvinder i mere end 70 lande.

- Efterhånden har vi fået en global kundekreds, som handler fra vores egen webshop, via andre webbutikker og mere end 100 butikker i 25 lande, fortæller Stephan Rosenkilde.

Og så kommunikerer Underprotection løbende på de sociale medier med kvinder, der hylder og værdsætter fair fashion. På Instagram er der i dag mere end 72.000, der følger Underprotection.


------------------------------------------------------------------------------------------

Om HD-uddannelsen på CBS 

HD-uddannelsen er en bred økonomisk efteruddannelse, som giver dig kompetencerne til at forstå og drive enhver organisation. 


Vil du høre mere om, hvordan HD-uddannelse kan gavne dig og din karriere? Så kom med, når CBS HD inviterer til åbent hus om HD-uddannelsen den 4. maj 2022

Læs mere på hd.cbs.dk/aabenthus

------------------------------------------------------------------------------------------


HD-opgave blev et guldrandet papir
Stephan Rosenkilde er opvokset med e-commerce i Danmark. Han var i 00’erne ansat hos SAS og med på det team, der udviklede flyselskabets hjemmeside, sas.dk – det site vi i dag bruger til at booke flybilletter. 

Samtidig tog han en HD-uddannelse på Copenhagen Business School (CBS), hvor den afsluttende opgave blev en forretningsplan for Sunniva og Stephans fiktive virksomhed – Underprotection. Og det skulle vise sig, at opgaven også havde værdi udenfor CBS.

- Ved at kombinere Sunnivas forretningside med min HD-opgave fik vi en mulighed for at gå i banken og præsentere en forretningsplan, som angiveligt var overbevisende. Banken bevilgede os i hvert fald en kassekredit, så vi kunne komme i gang, fortæller han.


Og nu 12 år senere omsætter Underprotection for et pænt tocifret millionbeløb.

Kreativitet og forretningskompetencer i stærkt samspil
HD-uddannelsen gav Stephan Rosenkilde en grundlæggende forretningsforståelse og indgående viden om strategisk salg og marketing. Det har været ret så afgørende for at starte og drive Underprotection.

- På HD fik jeg fyldt en masse teori og modeller på tanken, og det har vist sig særdeles værdifuldt, når vi skulle transformere vores kreative ideer til en bæredygtig forretning, siger han. I dag trækker både den strategiske retning for virksomheden samt salgs- og marketingaktiviteter tråde direkte tilbage til Stephans HD-studier.


- Alle de værktøjer jeg fik fra mit HD-forløb på CBS, har været med til at skabe det, vi har i dag, slutter han.

Du kan selv høre mere om HD-uddannelsen, når der er åbent hus på CBS den 4. maj.

Tilmeld dig lige her.


ANNONCE