Nyhed

BIG DATA: Et nyttigt redskab for ambitiøse artister

GAFFA - 35 år i musikkens tjeneste

En af streamingtidens største gevinster er, at man som kunstner kan få sin musik helt ud i verdens krinkelkroge. Tjenester som Spotify, YouTube og Deezer er samtidig kæmpe databiblioteker, hvilket giver grobund for nem og konstruktiv udnyttelse af information. 

Der er som sådan ikke noget nyt i at rejse til de steder, hvor man som band har størst opbakning. Det kræver information, og i dag kan artister bevæge sig frem på et langt mere oplyst grundlag end tidligere.

– Al digitalt musikforbrug, om det er streaming, YouTube eller hvad det er, efterlader nogle spor. Og hvis man kan se på de spor, har man et bedre udgangspunkt for at træffe beslutninger, fortæller Christian Taagehøj. Han er manager for artister under Camp Raven, har en kandidat i big data, og anvender aktivt de mange spor, vi som brugere efterlader os på diverse musiktjenester. Det gælder blandt andet albumaktuelle Sleep Party People, der spiller koncerter i det fjerne udland med big data som ledestjerne.


– Sleep Party People har spillet i Tbilisi for et par år siden til en natkoncert, hvor der kom 2.000 mennesker. Jeg tror aldrig vi havde tænkt på at sende dem derover, hvis ikke der var 3.000 følgere fra Georgien på Facebook, siger Taagehøj

LÆS OGSÅ: Ét år med #MeToo: Hvad er der sket i musikbranchen?

Sleep Party People som er et projekt skabt af Brian Batz, har desuden spillet store koncerter i Kina, Mexico, Taiwan, Tyrkiet og Polen. Som Christian Taagehøj forklarer, kunne der også ligge en potentiel tour i USA om hjørnet ud fra det data, bandet kan aflæse fra siden songkick.com.


– På siden går brugerne ind og følger forskellige bands, og så får de en e-mail med et billetlink, når bandet besøger deres område. Fra vores side kan vi så se præcis, hvor folk følger os fra. I forhold til Sleep Party People er der udelukkende amerikanske byer i top ti, selvom bandet aldrig har besøgt USA.

Udfordringen for en kunstner ligger primært i at afkode, hvor meget man kan stole på de forskellige data. At 2.000 amerikanere har krydset et band af på en uforpligtende hjemmeside, kan ikke nødvendigvis oversættes til 2.000 solgte billetter. Samtidig er markederne meget forskellige, og i Frankrig er Deezer eksempelvis den dominerende streaming-tjeneste. Og i Kina er Spotify helt censureret.

LÆS OGSÅ: EKSPERT: "Dansksproget musik får det markant sværere"


Men som Christian Taagehøj understreger, ”giver det ikke mening ikke at bruge det”. Big data-værktøjerne skærpes konstant, hvilket ses med den voksende mængde analytiske og indsigtsfulde værktøjer til kunstnere som Spotify for Artists eller Pandoras offentlige data via Next Big Sound. I fremtiden vil vi med al sandsynlighed se big data vokse sig endnu større med stadigt flere kunstnere, der lader sig guide af streamingtjenesternes enorme mængde data.

ANNONCE