GAFFA.dk – alt om musik
Det gode musikfoto indkapsler et splitsekunds stemning. En følelse eller et udtryk, der gribes i luften med et enkelt klik, en interaktion mellem artist og publikum, et forevigende, altomfavnede vidnesbyrd om en særlig oplevelse. Hvis billedet er godt, kan det genskabe glæde og fascination hos de mennesker, der var til stede og misundelse hos dem, der missede oplevelsen. Det gode musikfoto kan være betagende, overraskende, smukt, dragende eller historiefortællende.
GAFFA PHOTO AWARDS har siden 2009 hyldet både øjeblikkets pletskud på livefronten og featurens fortællende form. Både professionelle fotografer såvel som entusiastiske fritidsfotografer har foreviget musikalske højdepunkter, og igen i år er vi yderst imponerede over de fantastiske bud, vi har modtaget på redaktionen. Vi udvalgt de bedste fotos i kategorierne Årets Live Foto, Årets Portræt, Årets Publikum Foto og Årets Feature og bringer her vinderne af GAFFA Photo Awards 2017.
ÅRETS LIVEFOTO
ÅRETS LIVEFOTO, 1. PLADSEN – OGSÅ SAMLET NORDISK VINDER AF KONKURRENCEN OG DERMED ÅRETS MUSIKFOTO
Fotograf: Peter Troest
Motiv: Frank Carter & The Rattlesnakes, BETA
Fotografen om billedet:
Det er nok en af de bedste koncerter, jeg har været med til. Der var helt udsolgt på det mindre københavnske spillested BETA. Husfotografen Kenny havde fået at vide af Frank Carter selv, at der ingen fotoregler var den aften, så vi måtte fotografere alt, og det gjorde vi så. Carter er en ægte frontmand - fylder rummet totalt; kommanderer folk rundt og alle adlyder. Han stoppede endda koncerten, mens den var vildest, da en fyr tabte sine briller, gik selv ned fra scenen og hjalp med at finde dem - fortsatte så koncerten med fuld hammer, uden at gejsten gik af publikum. På billedet kravler han op på folk midt i en sang og går amok. Det tager kun 2 sekunder, så forsøger han at dreje sig rundt og gå på loftet, men billedet var i land.
ÅRETS LIVEFOTO, 2. PLADSEN
Fotograf: Thorsten Iversen
Motiv: Die Antwoord, Tinderbox Festival
Fotografens egne ord:
Når jeg ser billedet, står tiden stille. Billedet er sprængfyldt med energi, men samtidig er al energien låst fast i netop dette øjeblik. Koncerten med Die Antwoord var den optræden som jeg havde glædet mig aller mest til at fotografere til årets Tinderbox Festival. Mine forventninger blev indfriet til fulde! Da jeg tog dette billede, var jeg midt i crowden. Jeg kæmpede alt, hvad jeg kunne for både at fange det inferno, der udspillede sig på scenen, og samtidig passe på liv, lemmer og kameraudstyr i den menneskelige tsunami der rasede omkring mig. Både jeg og mit kameraudstyr nåede helskindet tilbage til medieområdet. Jeg fik rigtig mange pletskud med fra koncerten, men da jeg så billedet her, kunne jeg slet ikke få armene ned!
ÅRETS LIVEFOTO, 3. PLADSEN
Fotograf: Peter Troest
Motiv: Szjerdene (fra Bonobo)
Fotografen om featuren:
Jeg skulle lave Bonobo sent onsdag aften på Roskilde uden at have de store forventninger. Jeg kender ikke altid kunsterne i forvejen, og der kan være fart på med kort tid mellem koncerter, redigeringer og løbende deadlines. Så jeg må ærligt erkende, at min research stoppede ved, at jeg skulle holde øje med hovedmanden, Simon Green på bas, men han havde også havde taget sangeren, Szjerdene, med som gæstevokal, og hun stjal mit fotofokus. Mens hun sang sin første sang, kom der pludselig en enkelt tåre, og jeg nåede at få tre skud inden den var væk.
ÅRETS FEATURE
ÅRETS FEATURE, 1. PLADSEN
Fotograf: Samy Khabthani
Motiv: Emil Stabil, Roskilde Festival
Fotografen om featuren:
Min opgave var simpel og samtidig utrolig interessant. Jeg var fluen på væggen før, under og efter koncerten. I denne proces blev jeg ikke underlagt begrænsninger, forbehold eller lignende, men fik frie rammer. Denne frihed - eller kreative frihed om man vil - gjorde, at jeg var i stand til at fange de mest intime momenter. De frie rammer gjorde også, at jeg i særlig grad nød denne opgave, hvilket efter min opfattelse var en vigtig faktor for, at billederne blev, som de blev. Min hensigt var at dokumentere Emils emotionelle rutsjetur. Fra spændingen og forberedelserne inden koncerten, til kulminationen på scenen og endelig den overvældende følelse af lettelse og tilfredshed umiddelbart efter showets afslutning.
ÅRETS FEATURE, 2. PLADSEN
Fotograf: Peter Troest
Motiv: Helhorse, Lille VEGA
Fotografen om featuren:
Fotoserien er lavet til metalbandet Helhorse for at komme lidt tættere på, hvad der egentlig sker før, under og efter en koncert i VEGA. Helhorse er et rutineret band, men det var første gang, de skulle headline en koncert i VEGA. Metal er meget mere end kranier, bajere og groupies. Jeg prøvede at vise både fællesskabet og den helt rolige og glade stemning op til koncerten. Undervejs bliver bandet langsomt bliver mere fokuserede, kører deres sidste tjek, og selv om de har prøvet det mange gange før, er de både spændte og tændte minutterne inden, de skal ind og gå amok.
ÅRETS FEATURE, 3. PLADSEN
Fotograf: Malthe Ivarsson
Motiv: Blå Minder i studiet
Fotografens egne ord:
Fotografierne af taget på anden dagen ud af de tre dage, som Blå Minder havde i københavnerstudiet The Village, under indspilningen af debutalbummet Forskudt. Det er altid et stort øjeblik for et band at bevæge sig i studiet. Ofte har flere år ledt op til disse få, intense dage, og tiden i studiet kommer hurtigt til at definere bandets lyd udadtil de næste mange år. Det gør det naturligvis både til en tid med stor forløsning og glæde, men også til en tid med nerverne og følelserne uden på tøjet. Det er derfor et kæmpe privilegie som fotograf at blive inviteret indenfor i sådanne betydningsfulde rammer.
ÅRETS PORTRÆT, 1. PLADSEN
Fotograf: Simon Læssøe
Motiv: Katinka
Fotografen om billedet:
Portrættet er taget i Katinkas gamle lejlighed på Vesterbro i februar 2017. Den dag skulle jeg fotografere hende sammen med hele hendes band – til turnéplakater og generel PR-brug. Imens vi ventede på de andre bandmedlemmer snakkede vi lys og locations. Billedet af Katinka er faktisk et testskud jeg tog for at tjekke lyset op ad den fine, blå væg. Vi havde en idé om, at det ville være en flot baggrund til deres bandfotos.
ÅRETS PORTRÆT, 2. PLADSEN
Fotograf: Samy Khabthani
Motiv: Kesi
Fotografens egne ord:
Billedet blev taget i forbindelse med en hurtigt fotosession. Oliver og jeg aftalte udtrykket over to messenger-beskeder, og det her er et af de billeder, som jeg er særligt glad for. Det minder mig om, at det ikke altid er mange ressourcer og den store planlægning, der afføder det helt rigtige billede, men, at det nogle gange er et spørgsmål om at fange det rigtige udtryk hos personen. Jeg tror, at jeg altid vil være tilhænger af klichéen “et billede siger mere end tusind ord”, og det passer meget godt her, synes jeg.
ÅRETS PORTRÆT, 3. PLADSEN
Fotograf: Samy Khabthani
Motiv: Pincess Nokia, Spillestedet Sigurdsgade
Fotografens egne ord:
Dette portræt af Destiny Nicole Frasqueri aka. Princes Nokia blev taget i et backstage efter netop afsluttet show. Inden jeg fik lov til at møde hende, kendte jeg ikke meget til hverken hende eller hendes musik, men overværede nysgerrigt koncerten. På et tidspunkt afbryder rapperen koncerten og kræver, at en mandlig tilhører bliver smidt ud, da Nokia har fået indtryk af, at manden har chikaneret en kvinde blandt publikum. Vagterne nægter at smide ham ud, så Nokia spytter vagten i ansigtet. Backstage fik jeg 2-3 minutter til at tage mine portrætskud. Undervejs må jeg indrømme, at jeg næsten blev en smule intimideret af denne kvinde fra Bronx. Shootet blev standset brat med et tørt “that’s enough”.
ÅRETS PUBLIKUMSFOTO, 1. PLADSEN
Motiv: OrgiE kysser fan, Northside Festival
Fotografens egne ord:
Jeg jagter altid publikumsbilleder, der skildrer interaktionen mellem artist og fans. De er ikke altid nemme at få, især ikke på de store scener, hvor der er lang afstand mellem band og publikum. Men når artisten ligefrem hopper ned til de forreste fans, er det med at være på tæerne. I dette tilfælde sprang Emil ned til publikum, og med den største selvfølgelig plantede han et kæmpe smækkys på en fan. Et kyst så intenst, at man næsten blev i tvivl om, hvorvidt det var hans kæreste.
ÅRETS PUBLIKUMSFOTO, 2. PLADSEN
Samy Khabthani
Motiv: Publikum i regnen, AV AV AV, Roskilde Festival
Fotografens egne ord:
AV AV AV spillede natten til torsdag på Roskilde Festival og det regnede utrolig meget, men det kunne på ingen måde ses på de tilhørende. Min oplevelse af koncerten var, at publikum nærmest alene havde fokus på musikken og de bastunge beats. Jeg fik indtryk af, at alle involverede var i en trance, der gjorde, at de glemte alt det omkringliggende; i særdeleshed også regnen. I øvrigt husker jeg tydeligt fyren i den gule regnfrakke, han var ikke svær at få øje på, ligesom hans indlevelse i musikken var noget, jeg ikke kunne undgå at bide mærke i. Det var derfor en no-brainer, at han skulle være centrum for kompositionen i billedet.
ÅRETS PUBLIKUMSFOTO, 3. PLADSEN
Fotograf: Lunah Lauridsen
Motiv: Menneskehav
Fotografens egne ord
Billedet viser et udsnit af det publikum der bevidnede Five Finger Death Punch's koncert på årets Copenhell. Det der skaber historien for mig er det spotlys der rammer, hvad der ligner en gruppe venner i den mørke ende af billedet. Et menneskehav som dette kan godt virke anonymt, både for betragtere som os, og sikkert også for artisterne, men det faktum, at vi her ser nogle mennesker lidt tydeligere minder mig om, at hver enkelt af disse, på overfladen anonyme skygger, er rigtige individer - personer der kommer fra hver deres baggrund, hver deres drømme, og hver deres forhåbning om hvad koncerten bringer.