GAFFA.dk – alt om musik
Efter to udsolgte koncerter i Pumpehuset i november annoncerede hiphop-legenden Grandmaster Flash for nylig en ny koncert i Amager Bio i februar, og nu kommer han også til Jylland, nærmere betegnet VoxHall i Aarhus den 26. februar.
Joseph Saddler, som er grandmasterens egentlige navn, dristede sig i slutningen af 70’erne til at lægge håndfladerne på pladespillernes vinylskiver, så han kunne manipulere dem, som om de var et instrument i sig selv. Således udviklede og forfinede han teknikker som scratching og breakbeats, der stadig er grundlæggende for hiphop-genren i dag.
Det kommende show "Hip-Hop, People, Places & Things" vil være en visuel og musikalsk iscenesættelse af et funky blockparty i The Bronx, der inkluderer de mennesker, steder og ting, der har været med til at skabe ikonet Grandmaster Flash. Musik, dansetrin og påklædning bliver en autentisk bid af 70’ernes New York – som taget ud af Netflix-serien "The Get Down", der handler om hiphoppens spæde begyndelse i The Bronx, og som legenden selv medvirker i.
GAFFAs hiphop-ekspert Peter T. Aagaard fik æren af at interviewe Grandmaster Flash, da denne gav koncerter i Pumpehuset i november, og her stillede Aagaard blandt andet stormesteren følgende spørgsmål:
Du er kendt for mange af de tekniske fremskridt som dj-kulturen har oplevet. I aftenens show viste du på storskærmen, hvordan du med farvekridt kunne afmærke den del af pladen, du ville spille, startede og sluttede på. Er der en opfindelse, som du er særlig stolt af?
– At sætte mine hænder på selve pladen og manipulere den. Det blev set som helligbrøde blandt dj’s på den tid at røre ved pladen og gøre den beskidt, men jeg måtte gøre det, for at høre den på min facon. På den måde får pladen et dobbelt formål. For det første kommer der lyd ud af den, men den er også en controller, for det er med den jeg kan bestemme, hvordan musikken skal bevæge sig. Det betragter jeg som mit ypperste bidrag. Jeg ville ønske, at alle dj’s, der spiller hiphop nu, vidste hvor meget jeg måtte gå igennem for at komme hertil, og hvor mange smæk jeg har fået for det. Men nu er det et verdensomspændende fænomen, og det er cool. Virkelig cool.
LÆS OGSÅ: Interview: Grandmaster Flashback til da en endefuld og et farvekridt blev til hiphop
Varm op med lidt dj-undervisning fra Grandmaster Flash: