Nyhed

Einstürzende Neubauten–slagtøjsspiller giver koncert i Odense – og du kan spille med

N.U. Unruh kan opleves på Klub Golem senere på måneden

Klub Golem på Kulturmaskinen i Odense får den 22. april besøg af tysk-amerikanske N. U. Unruh fra stilskabende Einstürzende Neubauten. Unruh er i denne sammenhæng blandt andet kendt for at fremstille og spille på instrumenter konstrueret af metalskrot, og denne koncert er da også noget ganske specielt, for publikum skal være med. Unruh mebringer en masse slagtøjsinstrumenter til alle og vil lede slagets gang fra scenen.

Der bydes også på dj's, nemlig Ras Bolding, Changeling, Su
e She, Audrey Horne og Totem. Man kan forvente genrer som goth, synth, industrial, ebm, new wave, punk, neofolk, electronica og lignende.

Vi har stillet N.U. Unruh en stribe spørgsmål om den alternative koncert.

Du giver interaktiv trommekoncert hos Klub Golem i Odense den 22. april. Kan du fortælle lidt om denne form for koncert?

– Det er en installation, jeg har arbejdet på siden 2002, som jeg kalder Beating The Drum. En slags åben invitation til alle tromme-entusiaster, der kan slå på tromme i fællesskab med andre. Publikum udstyres med trommestikker, mens et backing track med gang i slår takten an.

Hvordan og hvornår opstod idéen bag Beating The Drum-koncerterne?

– Lige siden jeg begyndte at sætte trommeborde sammen, har jeg haft et ønske om at give folk, der måske aldrig før har trommet, chancen for at prøve det. I grupper kan man afprøve trommemønstre uden at spille tydelige fejl. Bagefter føler folk sig opmuntrede, en positiv oplevelse.

Der synes at eksistere en forbindelse mellem tysk avantgarde og musikpædagogik, man finder den bl.a. hos Karlheinz Stockhausen, men ser du dine interaktive trommeoptrædener som del af en sådan musikpædagogisk tradition?

– Jeg tænker nok mere i retning af Carl Orff, som skrev en masse musik for slagtøj og læring. Skal man lave musik sammen med andre, så kræver det naturligvis en basal fælles forståelse – Beating The Drum fokuserer mest på de rytmiske elementer snarere end harmoniske strukturer, og når man slår løs på trommerne, er det hele lettere at forstå. Folk spiller dobbelttempo eller forskellige accentueringer, eller også slår de bare løs på en og tre. Jeg tror, at kan man danse, så kan man også tromme. Alt i alt er der tale om en frigjort oplevelse snarere end musikpædagogik.

Tror du, de fleste mennesker besidder naturlig rytme?

– Man kan måske udvikle færdigheder i løbet af koncerten og lære mere og mere omkring timing, dynamik, variation.

Du kommer til Danmark igen sammen med Einstürzende Neubauten 12. og 13. maj i DR Koncerthuset i København. Hvad kan vi forvente af disse koncerter?

– Einstürzende Neubauten-koncerterne i Koncerthuset vil byde på musik, vi har lavet igennem de seneste år og stadig holder af at optræde med i vores 3.0-line-up. En skam med de fine siddepladser, hvis folk hellere vil stå op og danse.


Få en forsmag på løjerne med dette videoklip:

ANNONCE