Twitter blev platform for Jay-Z's endeløse forsvarstale
Jay-Z har stået i skarp modvind, siden han købte streamingtjenesten Tidal. Nu tager Jay-Z til genmæle med en lind strøm af tweets, hvor han opremser fakta om sit nyindkøbte firma. Han lader dog ikke tallene tale for sig selv, men beskylder blandt andet store firmaer for at bruge flere millioner på en smædekampagne.
Under en stjernespækket lanceringsceremoni i sidste måned forklarede Jay-Z, at kunstnere på Tidal ville blive tildelt en mere klækkelig andel af indtægten end hos andre streamingtjenester. Den prægtige lancering, der udfoldede en stjerneskare bestående af både Beyonce, Madonna og Kanye West, har dog ikke forblændet forbrugerne. I løbet af sidste uge blev det afsløret, at Tidal lå under grænsen for de 700 mest downloadede apps på iTunes.
Tidal er også blevet haglet ned af andre musikere, blandt andet kunne man tidligere på måneden læse følgende på Lily Allens twitter: "Jeg er bange for, at Tidal kommer at indebære et skridt tilbage for nye artister. At gøre superstjerners materiale eksklusivt på noget, der endda er en betalingstjeneste... jeg er bange for, at folk kommer til at søge tilbage til piratsider." Også Mumford & Sons og Ben Gibbard stemmer i og kritiserer tjenesten for at favorisere mainstream-stjerner.
Du kan læse hans Twitter-forsvarstale her - som er i bedste Mr. Smith goes to Washington anno 2015-stil:
Stream of consciousness coming in 5, 4, 3, 2… #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
Tidal is doing just fine. We have over 770,000 subs. We have been in business less than one month. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
The iTunes Store wasn't built in a day. It took Spotify 9 years to be successful…
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
We are here for the long haul. Please give us a chance to grow & get better. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
There are many big companies that are spending millions on a smear campaign. We are not anti-anyone, we are pro-artist & fan. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
We made Tidal for fans. We have more than just music. We have video, exclusive concerts, tickets for events early, live sports!...
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
….Tidal is where artists can give their fans more without the middlemen. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
Indie artists who want to work directly w/ us keep 100% of their music. "If you don't want the CEOs all in the videos" haa #tidalfacts
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
Tidal pays 75% royalty rate to ALL artists, writers and producers - not just the founding members on stage.
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
Rich getting richer? Equity values... YouTube $390 billion. Apple $760 billion. Spotify $8 billion. Tidal $60 million. #TidalFacts
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
My cousin just moved to Nigeria to discover new talent. Tidal is a global company.
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
We have Tidal X - it supports artists by giving them a platform to connect with their most loyal fans. Tidal is for all. #Tidalfacts
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015
Our actions will speak louder than words. We made Tidal to bring people the best experiences...
— Mr. Carter (@S_C_) 26. april 2015