Den albumaktuelle sangerinde er i øjeblikket på turné, og GAFFA har mødt hende til en snak om den svære toer og touren
Hun har aldrig fået under fire stjerner i en anmeldelse. Efter at være blevet vinder af KarriereKanonen i 2008 udgav hun debutalbummet "Knees, Feet and the Parts We Don't Speak Of" i 2011, og siden da er det kun gået i den rigtige retning for Ida Gard. Opfølgeren "Doors" udkom midt i september og blev indspillet i New York.
Fortæl lidt om de temaer, du tager op på dit nye album.
– Det er nok meget i tråd med det at tage til New York. Det var en ret stor beslutning. Jeg var af sted i tre måneder og vidste ikke, hvor jeg skulle bo, eller hvad planen var. Mange af sangene handler om at tage nogle valg. At tage den lidt derfra, hvor man er i øjeblikket. Jeg tog til New York for at få det afgørende kick, og det fede ved den by er, at man kan gå ned ad gaden, og så begynder man bare at drømme.
Er alle sangene skrevet i New York?
– Nej, ikke alle sammen. Et par stykker var skrevet hjemmefra, men der er blevet ændret en del.
Kunne du have lavet albummet herhjemme?
– Det kunne jeg måske godt, men det ville have været svært. I USA er der ikke noget, der hedder dagpenge og samme økonomiske tryghed som i Danmark, og derfor arbejder folk langt hårdere. Det er mere komfortabelt i Danmark, og at være i New York gjorde, at jeg arbejdede hårdere, og samtidig skulle jeg ikke gå rundt og være frustreret over aftaler, der ikke blev overholdt.
I februar tog Ida Gard på en kort soloturné i Danmark, hvor hun præsenterede en håndfuld nye sange for publikum. Ikke alle er dog kommet med på albummet. Ida Gard fortæller:
– Jeg tog på solotur for blandt andet at vurdere, hvad der fungerede godt live. Soloturnéen var meget vigtig for mig, for at spille sangene live er en rigtig god parameter for, om de fungerer. Man kan hurtigt blive sat i bås som en pige med en akustisk guitar, og sådan synes jeg egentlig ikke, det skulle være. Derfor havde jeg min elektriske Les Paul med på soloturnéen, og den er også med på albummet.
I disse uger er den anmelderroste sangerinde på en kort Danmarksturné og rammer desuden også Tyskland. I forbindelse med det nye album og turné har Ida Gard fået nyt orkester, bestående af Søren Møller på keyboards, Rune Buhr på bas og Anne Kirstine Winkler på trommer, sampler og kor. Lutter nye navne i Ida Gard-sammenhæng.
Hvorfor har du skiftet hele bandet ud?
– Nogle gange har man en fornemmelse af, at det er tid til at prøve noget nyt. Og sådan havde jeg det. De nye sange er mere poppede og på ingen måde jazzede, og det nye hold har en profil, som passer godt til det. Der er mere synth og flere samples, og jeg spiller elektrisk guitar på mange af numrene. Det giver en ret anderledes lyd, som jeg er meget glad for. Jeg glæder mig til at præsentere de nye numre for folk. Og et par gamle numre i nye klæder. Og jeg er meget spændt på, hvordan det kommer til at føles at stå på scenen i den her sammenhæng. Det er på én gang velkendt og helt nyt. Jeg synes, at live er krævende, fordi man skal levere nu og her, men samtidig er det også det mest fantastiske. Fordi det er nu og her, og man ser hinanden i øjnene.
Ida Gards turné fortsætter til følgende byer:
09.10 - Train, Aarhus
10.10 - Studenterhuset, Aalborg
11.10 - Kansas City, Odense
12.10 - Vega, København
31.10 - Tobakken, Esbjerg
Find billetter via GAFFA Live og spillestedernes hjemmesider.