Smashing Pumpkins-frontmand i frontalangreb mod toneangivende amerikansk musiksite
Herhjemme har vi heldigvis fortsat til gode, at Sune Wagner retter et frontalangreb mod GAFFA. På den anden side af Atlanten er et sådant sammenstød mellem musikmedie og rockstjerne imidlertid i fuld gang, idet Smashing Pumpkins-frontmanden Billy Corgan har langet kraftigt ud efter det toneangivende amerikanske musiksite Pitchforkmedia.
I et interview med The Daily Beast sammenligner den åbenmundede rocksanger Pitchfork med de seje børn i skolen, mens de måske kommende rockstjerner er henvist til rollen som outsider.
"Hvis du er 20 år og ønsker at være ligesom mig eller Kurt Cobain eller Courtney Love eller Trent Reznor, kommer det ikke til at lykkes på den måde; du vil ikke blive succesfuld. Lad os sige at du er den næste Kurt Cobain. Du vil blive godkendt på dit første album af Pitchfork-samfundet. Dit pladeselskab vil slutte op omkring den idé, fordi det er din marketing-platform. Men i det sekund du er i den verden, er du frosset fast", siger Corgan og fortsætter:
"De Pitchfork-folk går meget op i sociale koder, om hvorvidt du bærer den rigtige T-shirt. Det ortodoksi er ikke anderledes end stivheden på fodboldholdet i skolen. Du kan ikke bryde den sociale orden hvis du prædiker for koret – og koret allerede har fede frisurer!"
Billy Corgan udbygger sin gymnasie-analogi således:
"Du får lyst til at undergrave den sociale orden i skolen. Det er derfor Nirvana var så skide farlige. Fodboldnørderne lyttede til dem. Kurt Cobain plejede at tale om, hvor underligt det var at optræde og se de mennesker, som plejede at tæske ham, stå og juble med".
Corgan er tilsyneladende i det kritiske hjørne for tiden, hvilket for nylig også gik ud over hans egne fans, som han beskylder for ikke at acceptere hans seneste solomateriale, men i stedet bare vil høre Smashing Pumpkins-klassikere til koncerterne. Han er næppe den første musiker, som oplever denne problematik, fristes man til at bemærke.