Ny teknologi som iPad'en har vækket de store pladeselskaber fra deres Tornerosesøvn
Efter at være blevet taget lidt på sengen af den digitale musikrevolution, er der nu noget, der tyder på, at de store pladeselskaber er ved at vågne op, og nu er mere end klar til at udnytte de nye muligheder, som især populære gadgets som iPad og iPhone giver dem.
For nylig skrev vi om Linkin Parks nye musikspil "8-Bit Rebellion", som udover at give folk lidt sjovt, også giver dem det eksklusive nummer "Blackbirds". Udgivelsen bakkes op af bandets selskab, Warner Bros. Records, med en film-agtig trailer på Linkin Parks Youtube-kanal. Til Reuters siger Warner Bros. Records senior-vicepræsident for nye medier Jeremy Welt:
"Vi behandler dette, som var det en udgivelse af en Linkin Park plade eller single."
Og denne satsning på musikapplikationer er ikke et enkeltstående tilfælde, men derimod noget selskaberne nu i stor stil begynder at satse på – og med god grund. Ifølge en nylig undersøgelse fra firmaet comScore, rangerer musik nemlig nummer tre, på en liste over det, den nye iPad højest sandsynligt vil blive brugt til. Kun webbrowsing og e-mail ligger højere end musik.
Derfor er fokus nu på betalte applikationer, især nogle der tilbyder brugerne noget nyt og underholdende. Det betyder blandt andet spil og andre applikationer der kan levere en række af selskabernes sange, som for eksempel applikationen "Six String" fra Universal Music Group, der indeholder seks sange, og giver køberen mulighed for at downloade yderligere sange mod betaling.
Warner Bros. Jack Isquith fortsætter: "Når vi når til 2011 og 2012, bliver de største muligheder at skabe reelle hits med kunstner-specifikke applikationer."
At komme med på iPad-bølgen bliver, ifølge analytikerne, afgørende, hvilket Apples statistik bekræfter. Ifølge Apple blev der den første uge efter lanceringen af iPad'en downloaded over en million applikationer til iPad's rundt omkring, mange af dem musikrelaterede – heriblandt Shazams musik-ID service, Pandoras internetradio og nye musikspil som "Tap Tap Radiation" og "Magic Piano."
Hvordan iPad'en på lang sigt vil blive anvendt, er der ingen, der ved endnu. Men ifølge Flurry, et firma, der følger Apple, er mere end 40 procent af de applikationer, der er under udvikling til iPad'en spil – så vi kan sikkert forvente mere a la Linkin Parks "8-Bit Rebellion".
Mange forventer at iPad'en vil blive brugt mere i hjemmet, end på farten, og at folk vil bruge flere timer med iPad-applikationer, i modsætning til de få minutter, folk oftest bruger med deres iPhone-applikationer. Faktisk er der nogle analytikere der tror, at iPad'en vil blive den dims, der vil bringe digital underholdning ind i stuen.
"iPad'en vil redefinere hjemmeunderholdning. Vi ser to tendenser – spil og det sociale element. Så mulighederne ligger der hvor der bliver tænkt anderledes, så man kan interagere med musikken. Hvad 'Guitar Hero' startede, vil tage fart med iPad'en."
Sådan lyder det fra Jeff Smith, direktør for firmaet Smule, der blandt andet har udgivet "Magic Piano" og storsælgeren "I Am T-Pain".
Selskaberne håber desuden, at iPad'en vil give albumformatet en revival, især iTunes LP-format. "Det er helt sikkert på vores dagsorden nu," lyder det fra Sonys Sean Rosenberg til Reuters.
Og Warners Jack Isquith slutter sig til, med ordene: "Vi er ret sikre på, at det er et område, vi må være med på. Vi er dedikerede til markedet for applikationer."
Så en ting er sikkert: Musikindustrien holder ikke længere igen, når vi taler musikapplikationer. Med lanceringen af iPad'en er selskaberne mere end på.