Statens Kunstfond har fordelt 38 millioner kroner til 19 regionale spillesteder, og der er både gengangere og nye navne på listen
Statens Kunstfond har netop udpeget 19 spillesteder fordelt over hele landet, som såkaldte "regionale spillesteder", der fra 2025 og fire år frem skal være toneangivende i udviklingen af det danske musikmiljø til glæde for publikum, udøvende, koncertarrangører og andre aktører i musiklivet i Danmark.
Med udpegningen følger en økonomisk støtte på samlet set 38 millioner kroner om året de næste fire år. Statens Kunstfond skriver i en pressemeddelelse, at man har modtaget 31 ansøgninger, hvilket er 20 procent flere ansøgninger end ved sidste udpegning. Man har som noget nyt fordelt de 19 udpegede regionale spillesteder under fire kategorier, som repræsenterer spillestedets fokusområder. Se oversigten over de 19 regionale spillesteder nedenfor.
Ved denne udpegning har Statens Kunstfond hævet bunden for støttebeløb fra en million til 1,5 millioner kroner, og denne udpegning har både nye modtagere såsom Turkis i Aarhus og Tapperiet i Køge, mens tidligere regionale spillesteder ikke blev udpeget i år. Det er tilfældet for Tobakken i Esbjerg, som lukkede i 2023, men som den 1. august 2024 bliver overtaget af Musikhuset Esbjerg, Paletten i Viborg, Spillestedet Thy og Radar i Aarhus.
Rikke Øxner, udvalgsleder for Statens Kunstfonds Projektstøtteudvalg for Musik, siger i en pressemeddelelse, at de regionale spillesteder skal sætte en retning for det samlede musikliv i Danmark, og skal fungere som inspirationskilde for andre koncertarrangører:
”I udvalget er der stor begejstring for udpegningen af de regionale spillesteder. Vi har givet spillestederne mere frihed i ansøgningsprocessen, og de har kvitteret med ansøgninger med et højt ambitionsniveau, der lover godt for spillestedsområdet de kommende år. Den nye udpegning skal tydeliggøre de regionale spillesteders store indsats for det danske musikmiljø. Håbet er, at de vil gå forrest i udviklingen og derved inspirere bredt i branchen", siger Rikke Øxner og tilføjer, at udpegningen bærer præg af mange stærke ansøgninger:
"Vi har måttet prioritere blandt mange stærke ansøgninger og er landet på en geografisk fordeling af regionale spillesteder rundt i landet, der suppleres af de mange rytmiske spillesteder, der tildeles honorarstøtte. Det er vores håb og klare anbefaling, at den nuværende ordning for netværks- og genrespillesteder sammen med de nye formater for livescenen videreføres af Folketinget fra 2025. På den måde kan vi skabe et landsdækkende og helstøbt støttesystem for spillesteder – til stor gavn for både publikum og den lokale sammenhængskraft.”
Ordningen for netværks- og genrespillesteder har eksisteret siden 2021, og de nuværende 10 spillesteder blev udpeget for perioden 2022-24 til at formidle og udvikle det rytmiske musikliv. Dette skulle ske med et fokus på nye koncertoplevelser til publikum og samarbejder på tværs af geografi og genrer. Der er dog uvist, hvorvidt ordningen bliver forlænget efter 2024, og ordningens fremtid skal afgøres af partierne bag den nye finanslovsaftale.
Statens Kunstfond offentliggjorde en evaluering af ordningen i april 2024 som viste, at der er kommet et større udbud af kulturaktiviteter udenfor de større byer, som er med til at styrke fællesskabet. Derudover konkluderede evalueringen, at spillestederne har været gode til at involvere de unge, som udgør det lokale vækstlag. Statens Kunstfond mente derfor, på baggrund af evalueringen, at regeringens partier bør forlænge ordningen.
Dengang understregede direktør for Dansk Live, Esben Marcher, ordningens betydning for dansk musikliv:
“Det er meget positivt, at projektstøtteudvalget på baggrund af deres evaluering mener, at man bør fortsætte ordningerne. Arbejdet hos både netværks- og genrespillesteder og udviklingsarbejdet med nye formater har været en lille revolution for den levende musik herhjemme, og det er selvfølgelig vigtigt, at det arbejde kan fortsætte”, sagde Esben Marcher, direktør i Dansk Live.
Udsigten til en usikker fremtid for netværks- og genrespillesteder fik også de fire genreorganisationer til tasterne. Repræsentanter fra Art Music Denmark, JazzDanmark, ROSA og Tempi udsendte derfor en kommentar i GAFFA, hvori de udtrykte vigtigheden i en ordning, som er med til at skabe fremtidens koncertarrangører:
"Netværks- og genrespillestederne har vist sig særdeles velegnede og kompetente i forhold til at rekruttere og oplære den næste generation af kulturiværksættere, og mange steder er unge mennesker blevet inviteret indenfor i maskinrummet, og har derved fået et aktivt ejerskab i stedernes drift, programlægning og udvikling. Denne åbenhed over for samarbejde og involvering af unge, er med til at styrke de lokale musikmiljøer og bidrager samtidig til øget trivsel hos de involverede. Indsatsen er også med til at opkvalificere branchen som helhed, idet de unge tidligt tilegner sig færdighederne til at producere og udvikle kulturelle aktiviteter på egen hånd. I forhold til udmøntningen af det kommende kulturpas, ser vi derfor også Netværks- og genrespillestederne som en oplagt central aktør".
LÆS OGSÅ: KOMMENTAR: Netværks- og genrespillestederne er den manglende brik på den danske livescene