VisitDenmark og genreorganisationen Rosa inviterer danske artister til at spille showcase-koncerter i Paris under de olympiske lege
Når verdens dygtigste sportsatleter skal konkurrere mod hinanden til sommer i Paris' arrondissementer, giver det en helt særlig mulighed for at skabe opmærksomhed på sig selv fra besøgende fra alle verdenshjørner. Det ved Erhvervsministeriet naturligvis godt, og derfor præsenterer man i samarbejde med VisitDenmark Den Danske Pavillon, som skal fremvise dansk kultur og livsstil på Avenue des Champs-Elysées og den tilstødende danske kirke, Frederikskirken, som danner rammen for danske kulturoplevelser.
Markedsføringsoverskriften for Den Danske Pavillon er "Denmark - The Land of Everyday Wonder", og ifølge en pressemeddelelse skal titlen vise, at "det ikke er de storslåede monumenter eller vilde naturfænomener, som Danmark kan byde på, men at det er vores livsstil, der er attraktionen. Nemlig det uformelle, det legende og alle de små ting, der gør os og vores hverdag til noget helt unikt, og som afspejles i vores kunst, kultur og kreativitet".
I et samarbejde mellem VisitDenmark og genreorganisationen Rosa inviterer man derfor danske artister til Paris, der får mulighed for at spille tre showcase-koncerter i Frederikskirken, som en del af Den Danske Pavillon. Koncerterne deler sig over tre sammenhængende dage med 2x 20 minutters sæt. Pavillonen er åben fra den 26. juli til den 11. august 2024, og ifølge Rosa forventer man 75.000 besøgende og adskillige repræsentanter fra pressen.
Artisterne udvælges gennem en open-call, som er rettet mod "artister med et internationalt format". For at ansøge om pavillon-pladsen, skal man kunne optræde med et mindre setup på maksimalt to personer. Til gengæld bliver der sørget for det tekniske udstyr, overnatning, transport og honorar. Man har desuden mulighed for at bruge kirkens orgel til koncerterne, hvis det kunne friste. Ansøgningsportalen er åben, og man kan læse mere om kravene og turen her.