Der florerer i øjeblikket mange triste tal om den danske musikbranche oven på flere år med flere kriser. Men nu er der lidt godt branchenyt
Den danske musikbranche ser tegn på bedring efter corona, viser en ny rapport for Dansk Musikomsætning 2021, der netop er udgivet af Music Export Denmark. Inden pandemien lå omsætningen på godt og vel 9,8 mia. kroner i 2019. I 2020 og 2021 var tallene hhv. ca. 6,3 og 6,8 mia. kroner.
Rapporten for omsætningen i den danske musikbranche for 2021 viser, at der har været fremgang i musikomsætningen fra 2020 til 2021 på omtrent en halv milliard.
En del af 2021 var stadig præget af nedlukning og meget stramme restriktioner, som derfor kan have indvirkning på den betydelige forskel mellem 2019 og 2021. Pandemien er nu fortid, men genopbygningsarbejdet er dog fortsat i gang og kommer formentlig til at vare noget tid endnu. Det er især livemusikken, der oveni genopbygningsarbejdet kæmper med de stigende energipriser og inflationen, fortæller sekretariatschef i Dansk Live, Esben Marcher:
– Kulturforbruget er ikke kommet sig, og genopbygningsarbejdet bliver langt og sejt. Og det er kun blevet endnu hårdere for livearrangørerne, som i løbet af året har mødt og stadig møder mange og nye udfordringer. Inflation, stigende elpriser, økonomiske konjunkturer og produktionsomkostninger er blandt de største, lyder det i en pressemeddelelse.
På trods af fremgang er der stadig grund til bekymring.
Den danske musikeksport er den del af musikbranchen, der har klaret sig bedst igennem 2021, viser rapporten. Her står det klart, at musikomsætningen i 2021 har en vækst på 28 procent. Hos Music Export Denmark glæder man sig over fremgangen, men skeler også til den generelle økonomiske afmatning med en vis bekymring:
– Det ret imponerende at se, at dansk musik formåede at vende så hurtigt tilbage på eksportmarkederne. Det er et vidnesbyrd om den stærke danske position på det globale musikmarked, siger direktør i MXD Thomas Rohde.
Han pointerer dog, at det på ingen måde er tidspunktet til at fjerne paraderne eller panderynkerne:
– i samfundet rammer selvsagt de internationalt turnerede artister hårdt, hvor transport udgør en stor andel af omkostningerne. Og den udhulede købekraft afspejles i et vigende billetsalg på de fleste af vores primære eksportmarkeder. Fortsætter det, skal der kæmpes intensivt for at forsvare dansk musiks markedsandele i den globale konkurrence, siger Thomas Rohde.
Ny kulturminister skal styrke samarbejdet
Hos Dansk Erhverv mener man, at det er vigtigt at fastholde et stærkt samarbejde med musikaktørerne og den nye regering.
– I Dansk Erhverv har vi kæmpet for, at dansk musik- og kulturliv kom nogenlunde sikkert gennem coronakrisen. Derfor er det meget vigtigt, at vi bevarer og styrker den gode dialog og samarbejdet omkring musik- og kulturlivets vilkår med Christiansborg – ikke mindst omkring det store potentiale for eksport og vækst. Det er en opfordring, som hermed er givet videre til den nye kulturminister, siger Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv.