Interview

Yamê væltede Roskilde og vender tilbage til Danmark: "Folk vil lytte til viben uanset sproget"

Yamê kunne ikke vente med at gå på scenen inden sit første show på dansk jord - måske var det derfor, at han leverede et af festivalens højdepunkter

Den fransk-camerounske sanger, rapper og multiinstrumentalist Emmanuel Sow, der går under kunstnernavnet Yamê, spillede onsdag aften kort før midnat på dette års Roskilde Festival. Koncerten, som var Yamês første danske show, foregik på Eos-scenen, men få timer inden showstart fangede vi den sprudlende artist til et kort interview. Yamê kan opleves igen i Danmark i Pumpehuset søndag den 3. november.

Hvordan forbereder du dig, før du går på scenen?

– Vi har ikke nogen speciel måde at forberede os på. Vi er bare sammen, har det sjovt og møder folk. Jeg føler, at festivalerne er gode til dette. Man kan møde en masse artister og tale med dem om publikum; er der mange mennesker, og hvordan er publikum? Dette hjælper mig til at blive forberedt.


Til alle vores læsere, hvilken sang føler du er en god introduktion til Yamê?

– "Becané"! Jeg synes, "Becané" er god, fordi den blander trap og alle mulige andre genrer. Der er mange akustiske instrumenter i sangen, men den måde, jeg synger på, relaterer man dog ikke umiddelbart til trap musik første gang, man hører den.

Yamê gjorde sig for alvor bemærket med live-versionen af “Bécane” på YouTube-kanalen Colors. På blot et år har videoen tilegnet sig over 200 millioner visninger samlet på YouTube og Spotify.


Er din musik et resultat af både dine franske og afrikanske rødder?

– Ja, det er en blanding af begge, fordi jeg boede i Cameroun i fem år, hvor jeg lyttede til meget afrikansk musik. Jeg har lært meget om rytme ved at lytte til afrikansk musik, og da jeg så kom tilbage til Frankrig, opdagede jeg blandt andet rap, jazz, blues og rockmusik. Selv når jeg laver trap, vil jeg gerne smide afrikansk slagtøj og rytmer ind i sangen, så det bliver blandet.

I og med din musik udelukkende er på fransk, ser du så dette som en barriere eller en styrke til at bryde igennem internationalt?


– Det ved jeg ikke rigtig endnu, fordi "Becané" er på fransk, men den har global succes. Jeg føler, at det første element, der rammer i min musik, er melodien – mere end teksten. Så derfor ser jeg det ikke som en så stor udfordring. Folk vil lytte til viben ligegyldigt hvad. Det tror jeg, at alle gør.”

Yamê er født i den parisiske region, i en lille by der hedder Cergy-Pontoise. Det var i alderen fra 5-10 år, at han boede i Cameroun. I dag er den 31-årige musiker bosat i Paris.


Hvilke artister er du inspireret af i øjeblikket?

– Jeg ved, at Tyla har aflyst sin Roskilde-koncert, men hun er en stor inspiration.

Hvis der en en sang med en anden artist, som du ville ønske du havde skrevet, hvilken sang ville det så være?


– Det er en sang med Tabu Ley Rochereau, som hedder "Pitié”, fortæller Yamê, idet han nostalgisk fortsætter med at synge sangen.

Hvis du kunne beskrive en Yamê-koncert med tre ord, hvilke ord ville du så vælge?

– Jam, melodier, og kraftfuldt.


Netop at jamme er en helt essentiel del af Yamês musikalske DNA. Klaveret var det første instrument, som hans far introducerede ham til som barn. Derfor er alle Yamês sange også startet foran klaveret, og efterfølgende har de taget form på hans udgivelser.

Du har en koncert på det danske spillested Pumpehuset 3. november. Hvad kan vi forvente her? Er det en anden tilgang, end hvad du har til festivalscenen?

– Vi kommer ikke til at spille præcis det samme show. Det er anderledes, fordi jeg føler, at en festival er god til at vise sin musik til mennesker, der ikke har hørt en før, hvorimod ved et regulært show er det kun mennesker, som virkelig gerne vil komme. Det er en anden vibe.


Du skal snart til at gå på scenen. Hvordan vil du beskrive den følelse, du sidder med lige nu?

Jeg er ret chill, fortæller Yamê grinende. – Jeg føler, at jeg har overvundet den stress, som man kan opleve, før man går på scenen. Du når et punkt, hvor du bare håndterer din stress. Jeg vil bare gerne spille, fordi man kommer altid flere timer, før man skal optræde, og det meste af tiden ville jeg ønske, at jeg bare kunne spille lige nu!

Jeg nåede at fange Yamês vidunderlige koncert onsdag aften, der netop til tider føltes mere som en organisk jam session end en egentlig koncert. Det var, som han selv beskrev, både kraftfuldt og fyldt med jam og melodier.


Du kan finde billetter til Yamês koncert på Pumpehuset søndag den 3 november lige her.

ANNONCE