Som alle andre oplever REMA 1000 de mest uforudsigelige og turbulente tider i mands minde. Med REMA 1000 serien gør discountkæden alt for at sikre kunderne optimal kvalitet og pris på indtil videre ca. 1500 egne mærkevarer.
Indkøbs- og marketingsdirektør Anders René Jensen har været i branchen i 31 år, og er om nogen manden og arkitekten bag REMA 1000s profil - ‘Discount med holdning’. Herunder principper som:
Trods det årelange benarbejde og de bedste intentioner er Andres René Jensen ikke i tvivl. Discountkæden - som så mange andre aktører og instanser i Danmark og verden i øvrigt - er udfordret på en måde, som ikke er set i mindst en generation. Inflationen tager til, verdenshandel og forsyningsleverancer er voldsomt udfordret og krigstrusler ulmer. Det eneste forudsigelige er de dårlige nyheder; det er blevet dyrere at være dansker, også når man køber dagligvarer. Jensen uddyber:
– Jeg har arbejdet i denne branche i 31 år, og jeg har aldrig oplevet, at det hele er så uforudsigeligt, som tilfældet er nu. Den lille verden med små forsyningskæder er væk. Først corona, nu krigen i Ukraine og internationale spændinger i øvrigt, har rykket grundlaget fundamentalt. Globale prisstigninger er en konsekvens, men vi gør alt, hvad vi kan for at sikre kvalitet af råvarer og stabile forsyninger til lavest mulig pris.
Kvalitetskrav
Til gengæld oplever Anders René Jensen, at der er udbredt forståelse i samfundet for hvilke mekanismer, der er på spil, hvilket er et vigtigt udgangspunkt. De globale problemer er rykket ind i dagligstuen, det vedrører os alle sammen
– Kunderne forstår i stigende grad, hvordan det store billede hænger sammen, hvilket vi oplever dagligt. Hvis en vare er steget med 10 kr., er der generelt stor forståelse for, at det hverken er noget, vi har planlagt eller ønsker.
I forhold til at agere ansvarligt og konstruktivt baserer REMA 1000 sig på de grundlæggende principper, der ligger bag ‘Discount med holdning’ hvilket nu har præget kæden i mere end 15 år. REMA 1000 har en klar holdning til alle varer, de sælger. Der stilles ikke kun krav til kvaliteten af egne mærkevarer – der er også lagt vægt på, at emballagerne er designet til genanvendelse, at indholdet er uden problematiske stoffer, og at varerne er produceret ansvarligt samt mærket med tydelige og valide certificeringer.
– Nogle forbrugere er meget hårdt ramt. Vi appellerer, som vi længe har gjort, for et opgør med brug-og-smid-væk kulturen og til at undgå overforbrug, og vi gør, hvad vi kan for at inspirere til at tage ’Ja-hatten’ på for at komme bedst muligt igennem de udfordringer, vi står over for.
REMA 1000 serien - Værdi for pengene
Der, hvor REMA 1000 for alvor kan gøre en forskel, er på egne mærkevarer, nærmere bestemt REMA 1000 serien, der dækker over 1500 basisvarer. Her er REMA 1000 involveret i alt fra produktion, logistik og salg. Anders René Jensen forklarer:
– Mange er ramt på pengepungen, og varer bliver dyrere. Det er bare at være ærlige og og hjælpe kunderne bedst muligt på at forberede sig på de ny tider. Vi ønsker at styrke REMA 1000 serien som garant for bedst mulig sammenhæng mellem pris og kvalitet. Her er ikke kun tale om billige produkter men selve hjertet i vores forretning.
Udgangspunktet er, at vi tager ansvar for vores egne mærkevarer. Vi kan ikke bestemme, hvad store internationale mærkevareleverandører vælger at gøre, men vi kan tage ansvar for, hvad vi selv gør. Vores motto er ‘værdi for pengene’. Vi sætter barren højt og faktatjekker løbende, at vores varer lever op til de standarder, vi lover. Vi bruger kun certificeret palmeolie, vi har løbende kategorigennemgang, hvilket også inkluderer smagstest af samtlige fødevarer. Vi prøver at finde det bedste indenfor hver kategori.
Testvinder
Der er ord bag handling. En række produkter fra REMA 1000 serien har opnået imponerende resultater i officielle testsammenhænge. Det gælder bl.a. REMA 1000 Sour & Onion chips til 9,95 og REMA 1000s skyllemiddel til ⅓ af prisen sammenlignet med kendte mærkevarer.
Som Jensen siger, billige alternativer behøver ikke at betyde dårlige alternativer. Samtidigt appellerer discountkæden til forbrugernes sunde fornuft og omtanke
– Vi styrker indsatsen for at undgå madspild - vi bruger ikke mængderabat, og vi producerer bl.a. brød i mindre pakker. Det reducerer risikoen for, at folk smider varer ud. Herunder samarbejdet med madplansappen Mambeno, hvor vi ugentligt lancerer opskrifter med en madplan til 400 kr. om ugen for en familie på fire, hvor alle varer kan købes i vores butikker.
Så dansk som muligt
REMA 1000 har et årelangt samarbejde med en række økologiske producenter og andre socialt bevidste danske leverandører og arbejder løbende på at reducere lange og dyre produktions- og leveringskæder. Anders René Jensen uddyber:
– Vi bestræber os på at levere gode produkter til fornuftige priser til kunderne og det fortsætter vi med. Vi arbejder så meget med danske producenter, som vi kan. Ikke mindst for at reducere transporten og levere så friske varer som muligt. Vi prioriterer dansk kød og alt vores REMA 1000 mel og havregryn produceres i dag i Danmark. Men uanset krisens højspændte og alvorlige karakter har vi på mange måder også været forkælede herhjemme i forhold til store dele af verden. Det er hårdt, men vi skal vænne os til nye tider. Der er store dagsordener under forandring, og det kræver, at vi alle står sammen for at komme igennem krisen. Vi forsøger at gøre, hvad vi kan i løbende dialog med producenter, kunderne og andre relevante aktører.